Sars-Cov-2 - Bok 1/5

Her vises et lite utvalg blindtegninger fra den første boken i serien Sars-Cov2. Det er i alt fem bøker, med ulikt innhold og tilnærming. Disse bøkene er noe av det jeg kommer til å presentere under B-Open 2020. (På grunn av koronakrisen er B-Open utsatt til høsten 2020)

IMG_0457.jpg
IMG_0460.jpg
IMG_0454.jpg
IMG_0456.jpg
IMG_0452.jpg
IMG_0450.jpg
IMG_0455.jpg
IMG_0458.jpg
IMG_0449.jpg

Å male hel hvete hvit, eller lese i grønne enger

Hvetegress.

Hvetegress.

Snart påske. Mine bokanbefalinger, omgitt av hvetegress. Keramikkbollen bak til høyre, er laget av Sarah Reed, mens fatet som skimtes bak bøkene er av keramiker Bjørg Hougen. Begge to er gode kollegaer på kaien på USF- Verftet.

Snart påske. Mine bokanbefalinger, omgitt av hvetegress. Keramikkbollen bak til høyre, er laget av Sarah Reed, mens fatet som skimtes bak bøkene er av keramiker Bjørg Hougen. Begge to er gode kollegaer på kaien på USF- Verftet.

IMG_0229.jpg

Da jeg gikk på kunsthøgskolen, hadde jeg en performance hvor jeg malte hel hvete hvit. Jeg utførte en steril prosedyre, ved at jeg pakket ut sterile hansker, munnbind, pinsett mm. (som til en operasjon). Deretter brukte jeg den sterile pinsetten til å gripe om hvetekornet, og malte det hvitt. Etter operasjonen ble kornet lagt på et brett, som jeg bar ut da jeg forlot rommet.

Siden jeg ikke kunne finne bildene fra denne performancen, lagde jeg istedet denne lille filmsnutten i formiddag.

Ulike teseremonier

Over: -en uhøytidelig teseremoni i koronatid, med fravær av ro, orden og konsentrasjon.

Den japanske teseremonien

Å drikke te for en japaner har en spesiell betydning utover det å drikke teen. Blant annet benytter de seg av elementer fra det eldgamle ritualet som teseremonien er. Men denne japanske kulturarven, med alle sine strenge regler og fremgangsmåter, praktiseres også i stor utstrekning i sin fullstendige form. I den videregående skolen finner man for eksempel opplæring i teseremonien som et av valgfagene. For å kunne bli en god temester (den som leder seremonien), kreves nemlig mye øvelse, og nøye kjennskap til ritualet. Foruten at teseremonien utøves i hjemmene, og ev. andre steder, praktiseres den også i de japanske tehusene. Man går inn gjennom en lav dør, og rommet som er lite, er veldig strengt oppbygd.

En japaner har beskrevet teseremonien som “et påskudd for å dyrke renhet og raffinement.” Å drikke teen er altså bare en liten del av seremonien. I rommet er det en stråmatte å sitte på (tatami), en vase med blomster, tøyservietter som brettes åtte ganger (øst, vest, nord, sør, himmel, jord, ild og vann), en gryte å koke vann i, tekopper å drikke av, skje, øse, visp av bambus, og en krukke med lokk til å oppbevare teen i. man velger blant annet kopper og drakter etter årstiden, koppene og skålene er bevisst ulike; noe nytt, noe er arvegods, og noe skal nytes utelukkende på grunn av sin form. teen er et grønt, bittert brygg som vispes til det skummer lett, og drikkes langsomt og andektig.

Hos japanerne eksisterer en respekt for bruksgjenstander, og dette kommer sterkt til uttrykk gjennom teseremonien.

Stillheten og konsentrasjonen gjennom det å sitte ned og nyte, ved først å ta imot teen fra temesteren, dernest se og kjenne på koppen. Videre å betrakte; fargen og skummet på toppen, teen som med letthet er blitt vispet med bambusvispen. Elegansen og flyten i måten det hele gjøres på. Smake. Nyte. Siden alt er så enkelt, drukner ikke de ulike elementene i hverandre. Materialet er så rent i seg selv, og de ulike gjenstandene blir tydelige og gis en egen verdi.

Denne regelbundne teseremonien har sitt utspring i zenbuddhismen, en av de dominerende retningene innen japansk buddhisme, som i særlig grad betoner en umiddelbar og intuitiv opplevelse av tilværelsens sanne virkelighet, ved hjelp av bestemte meditative og andre teknikker. (kilde: egen hovedfagsrapport 2004 og aschehoug og gyldendal, 1998) Teseremonien er en opplevelse og et ritual preget av høytidelighet. Tankene går med i det å være tilstede der og da, ved å rette oppmerksomheten mot handlingene. En opplevelse av noe repeterende og meditativt. Denne gjentagelsen skaper en sinnsro som forsterkes ved at teseremonien utøves gjentatte ganger, og gjennom repetisjonen lærer man seg å kjenne handlingene godt.

Innenfor andre seremonier og/eller religioner, finner man også bevisst bruk av gjentagelse, repetisjon og rytme, slik oppnår man en slags meditativ tilstand, uavhengig av annen hensikt og målsetting. Eksempelvis katolikkenes klosterliv med bønner og ritualer.



Wabi, sabi og ma

I dag har jeg bladd litt i min egen hovedfagsrapport fra kunsthøgskolen, (uteksaminert januar 2004). Under fascinasjoner, skriver jeg om wabi, sabi og ma. I dagens innlegg vil jeg dele litt fra dette kapittelet.

Jeg opplever at disse tre begrepene har relevans til tiden vi nå er inne i. Spesielt ma, men også wabi og sabi fikk meg til å spinne videre inn i en tankerekke.

Ma betyr en pause, et mellomrom, et øyeblikk av stillstand

Ma betyr en pause, et mellomrom, et øyeblikk av stillstand

Wabi, sabi og ma

Innenfor den klassiske japanske estetikken finner man tre begrep som stadig går igjen; wabi, sabi og ma. “Wabi er blitt kalt den kultiverte fattigdom eller estetisk asketisme. Det er også oversatt til barsk skjønnhet; Vakkert i all elendigheten: Enkelt og vakkert. Fattig og vakkert. Egenskaper som er knyttet til wabi-begrepet er beskjeden, uregelmessig, kontrastering, asymmetri og det enkle. Sabi er i slekt med begrepet wabi, og dekker den patina og kvalitet som alder gir. Opprinnelig betyr sabi rust, men det betyr også ensomhet.

Wabi-sabi-begrepet beskriver den vesentlige essensen i klassisk, japansk estetikk. Et lite skrin, en sprukket mugge, eller en en gammel arbeidsjakke vil i tillegg til seg selv, vise skjønneten ved det beskjedne, ydmyke og det uvanlige i en ting.

IMG_0163.jpg
MA - et ytterst lite intervall av uendelighet

MA - et ytterst lite intervall av uendelighet

Ma betyr en pause, et mellomrom, et øyeblikk av stillstand. Det er et ord som inneholder både avstand, tid og rom, og som beskriver distansen mellom to punkter, mellomrommet, og stillheten mellom to lyder, en subjektiv tid. Begge innebærer tomhet. Ifølge japansk estetikk har denne tomheten en egenverdi, og det tomme skal nytes. Det ansees å være en estetisk kraft og et kunstnerisk uttrykk. Begrepet ma oppstod fordi det var absolutt nødvendig å kunne holde distanse i menneskelige relasjoner; de som ignorerte dette kaltes for manuke, (den som savner distanse). På denne måten ble ma innført, og det er fremdeles anvendt vidt og bredt i ulike aspekter av japansk liv, men oppleves kanskje aller sterkest i en steinhage, eller i en teseremoni, der materialfølelsen er spesielt påtagelig. I disse rommene hersker alltid en ro som omslutter mennesket og skjerper sansene.

Ma er blitt betraktet som en slags grunnvoll i japansk liv. Derfor omtales arkitektur, kunst, musikk og drama som ma-kunst. I teateret sees dette ved at bevegelsen fryses, for så å gå videre. I musikken er det tausheten, og i dansen stillheten foran bevegelsen. I billedkunsten har tomrommet mellom formene større oppmerksomhet enn selve formene. Et eksempel er tekstilkunstneren Koji Takaki sitt arbeid Ma, hvor han ønsker å vise det usynlige.

Koji Takaki sitt arbeid Ma,

Koji Takaki sitt arbeid Ma,



Lydmix ved Bergen Kino

Vi har leiet oss inn ved Bergen Kino for å få ekstra gode lydforhold til lydmixen. Tvillingsong er i sluttfasen. Fargekorrigeringen er ikke ferdig enda, men lyd og musikk er snart på plass. Det var fint å kunne sitte og lytte til både opptakslyd, lyddesign, og til komponist Mari Kvien Brunvolls musikk i kinosalen i dag.

Øyvind Rydland og Jorunn Børve Eriksen

Øyvind Rydland og Jorunn Børve Eriksen

Øyvind Rydland (lyd), Jorunn Børve Eriksen (lyd), Elin Sander (produsent)

Øyvind Rydland (lyd), Jorunn Børve Eriksen (lyd), Elin Sander (produsent)

IMG_9856.jpg
Elin Sander, Øyvind Rydland og Jorunn Børve Eriksen

Elin Sander, Øyvind Rydland og Jorunn Børve Eriksen

IMG_9849.jpg
IMG_9878.jpg